Google DeepMind heeft SIMA onthuld, een AI-agent die getraind wordt om gamingvaardigheden te leren. Maar niet zomaar gamingvaardigheden; de benadering is erop gericht dat SIMA zich meer gedraagt als een menselijke gamer dan een AI die autonoom handelt. SIMA, een afkorting voor Scalable, Instructable, Multiworld Agent, bevindt zich nog in de onderzoeksfase.
SIMA zal t in staat zijn om elk videospel te spelen, inclusief spellen zonder een lineair pad naar het einde, maar ook open-wereld games. SIMA is niet bedoeld om de huidige game-AI's te vervangen; beschouw het eerder als een extra speler die naadloos aansluit bij je groep. Het combineert het opvolgen van natuurlijke taalinstructies en zal 3D werelden begrijpen dankzij beeldherkenning.
'Opdrachten uitvoeren, niet winnen', zegt Google DeepMind
Google heeft samengewerkt met acht gameontwikkelaars, waaronder Hello Games, Embracer, Tuxedo Labs en Coffee Stain. Ze hebben SIMA gekoppeld aan spellen zoals No Man’s Sky, Teardown, Valheim en Goat Simulator 3 om de basisbeginselen van het spelen te leren. Het bijzondere aan SIMA is dat het geen aangepaste API nodig heeft om de spellen te spelen of toegang tot de broncodes.
"SIMA is niet getraind om een spel te winnen; het is getraind om taken uit te voeren en instructies op te volgen,"Tim Harley, onderzoeker bij Google DeepMind en co-leider van het SIMA-project
AI leert gamen als een mens
Het team begon met het bouwen van een nieuwe omgeving in de Unity-engine, waar agenten sculpturen moesten creëren om hun begrip van objectmanipulatie te testen. Daarna nam Google interacties op tussen menselijke spelers - één die het spel controleerde en de ander die instructies gaf - om taalinstructies vast te leggen. Spelers handelden vervolgens onafhankelijk om te demonstreren wat leidde tot hun acties in het spel. Alle verzamelde data werd gebruikt om de SIMA-agenten te trainen in het voorspellen van wat er vervolgens op het scherm zou gebeuren.
Introducing SIMA, a Scalable Instructable Multiworld AgentIntroducing SIMA, a Scalable Instructable Multiworld Agent |
Met ongeveer 600 basisvaardigheden, zoals linksaf slaan, een ladder beklimmen en het menu openen om een kaart te gebruiken, bevindt SIMA zich nog in een beginstadium. Harley voegde eraan toe dat SIMA uiteindelijk geïnstrueerd kan worden om complexere functies binnen een spel uit te voeren.
Een extra speler in je groep
SIMA is niet bedoeld als een NPC (Non Playable Character), zoals die van Nvidia en Convai, maar als een extra speler in het spel die het resultaat beïnvloedt. Iemand die je groep aan kan vullen in een multiplayer omgeving. Het is nog te vroeg om te voorspellen welke toepassingen AI-agenten zoals SIMA buiten het onderzoeksdomein zullen brengen in de wereld van gaming.
De 15 belangrijkste technologische trends voor 2024We bespreken de 15 essentiële technologietrends voor 2024. Van AI-verbeteringen tot kwantumcomputing en duurzame energieoplossingen – de technologische vooruitgang belooft een transformatie van onze maatschappij en werkwereld. |
Impact op bedrijven: AI leert van onze werkwijze
Met de vaardigheden om te begrijpen en opdrachten uit te voeren, staat deze AI-agent symbool voor een nieuwe golf van technologische samenwerking. Als we de mogelijkheden van SIMA in gaming vertalen naar softwaretoepassingen in een bedrijf, dan kan je hieruit afleiden dat we in de toekomst onze software niet hoeven aan te passen om AI te integreren met behulp van een API, maar dat AI zal leren onze tools te gebruiken zoals wij dat doen. Door observatie, evaluatie en stap voor stap te leren hoe alles werkt. Of simpel gezegd: AI zal leren welke knopjes wij bedienen om iets gedaan te krijgen.
Gratis Lunch & Learn "Blijf UP-TO-DATE met AI in Google” | UP-TO-DATE EventsDit evenement biedt inzicht in de nieuwste ontwikkelingen en onze toepassingen van AI in deze gebieden. Deelnemers krijgen de kans om te leren van UP-TO-DATE WebDesign en inzichten te verwerven in hoe AI kan bijdragen aan effectievere en efficiëntere online aanwezigheid. |